Friday, April 6, 2007

oj så snabbt tiden går..

Shit, två veckor sedan förra zoo, och ingen uppdatering... Varit mycket den sista tiden, Umeå Open, flytt, långa samtal, vår osv.
Vi vill i alla fall tacka för senast, det var en fin kväll!
Bilderna finns uppe på hemsidan för de som inte har tittat.

Umeå Open kom veckan efter (samtidigt som min flytt vilket gjorde hela helgen ganska lagom stressig då det kom en massa roliga kamrater upp och hälsade på också).
Fick se det jag ville se, och som väntat i mina ögon var torsdagen klart bäst, Mountain Goats var den klart bästa konserten på hela helgen.

Annat bra var kavinsky (ok, ganska trist att säga att en snubbe som vänder plattor var en grym konsert, men det var ett jäkla drag i alla fall), Asha Ali spelningen var klart över förväntan, skivan har tre ok låtar, men det var en bra spelning. Hört ryktesvägarna att Final Exit var sjukt så sjukt.
(ska hälsa att Teo syns efter 38-39 sekunder tydligen...)
gillade även plan B, men blev lite tradigt i längden.. Annars var det inte så mkt mer att vara så speciellt lyrisk över i mina öron, men smaken är ju olika...

Vad kan vi tipsa om då? Gått två långa veckor och måste erkänna att det jag lyssnat allra mest på är sånt som vi redan har tipsat om;
ST, Coco Rosie, B. Fleischmann etc. Neil Young har även gått frekvent på min ipod under flyttstädningen, den nysläppta liveskivan från Massey Hall med klockrent ljud är så underbar som det står i alla gubbtidingar.

Men lite nytt har ju allt trillat ned, dock mkt som har kommit in som jag inte orkat, eller hunnit lyssna på än.


Kan ju börja med att Hot Chip ska släppa en fin liten DJ-Kicks (FOur Tet, Erland Öye etc har ju släppt sina innan), ska bli spännande att lyssna på, jag är ju en av de få som inte föll pladask för skivan, dock när jag såg dem i somras så förstod jag lite mer vad alla snackade om..Enda egna låten som är med är denna fina lilla tune

Hot Chip - My Piano (yousendit)




Wilco, eller ska man säga Jeff Tweedy, alla gubbjournalisters små älsklingar sedan UNcle Tupelo och sedan Yankee hotel skivan och den mkt bra dokumentären som släpptes där i krokarna. Nya skivan kommer (och redan gör) hyllas av en nästintill enig kritikerskara. Skivan i sig är helt ok, de har hittat tillbaka mer till sina rötter, och låter mer som Yankee än Ghost is born. Dock är det ganska blandad kvalitet på låtarna, vissa är fantastiska som titelspåret, Either Way och You are my face, om det hållit samma klass rakt igenom hade det varit en klassiker, men tyvärr klarar den det inte.
Wilco - you are my face
Wilco - Walken


Den här kanske inte är så ny men honeydrips (lack of) love will tear us apart växer för varje lyssning..

Yacht, som är Jona Bechtolt även en del i det relativt framgångsrika indiebandet the Blow, gör rolig catchy electronica. Denna låten är den roligaste och lyssna på texten för guds skull...
We're always waiting
(Zshare)

Laura Veirs släpper sitt sjätte album nu, Saltbreaker och jag håller det nästan som hennes starkaste. Det är naket, vemodigt och vackert. Försök få tag i...





Bright Eyes släpper ju sitt nya album snart och många har längtat och trånat efter detta alster. Dock känner jag spontant att käre Conor har spelat ut sina kort redan. Han hade sin topp med Fever and Mirrors (en av de skivor jag lyssnat mest på någonsin tror jag), efter det har det bara gått utför...No one would riot for less

Shout out louds har en ny singel ute som är grym. Har dock inte hittat den för nedladdning så här kommer en finfin remix av Ratatat.
the Comeback (big slippa mix by ratatat Ratatat har själva släppt två riktigt bra album om man gillar lite lättare electronica.


Sista tipset för den här stunden, tänkte posta en playlist också, men det får bli lite senare, ska försöka göra det nån gång då och då. Black Bear är ett enmanna band med stor potential. Ny lite lätt elektroniskt om kärlek (vad annars) och sådana saker. Gillar skivan jättemycket verkligen. kolla myspace

/C

No comments: