Tuesday, August 11, 2009

Mitt Way Out West

Det blir mycket Way Out West nu på den här bloggen, men det får det vara värt när Sveriges enda riktiga festival är på gång igen.
Efter att Philip har plöjt hela alfabetet av olika artister tänkte jag hålla mig lite kortare och helt enkelt rita upp mitt eget spelschema och det jag är mest imponerad av är att inget krockar!

Fredag;
14.30 - Bon Iver
De som följer bloggen vet att denna artist inte behöver någon ytterligare presentation.
Detta är nog en av de för egen del spelningar jag ser fram emot. Det kommer att bli fantastiskt

15.35 - Beirut
En personlig favorit. Jag har både sett och hört några av hans konserter på internet och de har varit sjukt bra och förvånansvärt svängiga. Var en av två artister (som i mina ögon räknades) som tyvärr ställde in förra året.

16.40 - Band Of Horses
De skäggiga herrarna från Seattle skulle med all säkerhet göra sig bättre på en lite mindre scen och det är synd att det utlovade albumet inte har hunnit nå hyllorna, men med de båda skivorna de har i bagaget kan de inte misslyckas. Ska bli väldigt spännande att få höra det nya materialet också.

17.45 - Florence & the Machine
Här kommer den enda lilla krocken då Robyn lirar samtidigt, men F&tM går före. Även om albumet "Lungs" var lite av en besvikelse, går det inte ta ifrån dem de otroliga singlarna de har släppt inför albumet. Säkra källor har även gjort gällande att de ska vara en grym liveakt.

19.00 - Wilco
Egentligen bara för att de är så jäkla briljanta och för att deras nya album växer för varje lyssning.

20.15 - Anthony & the Johnsons
"the Crying Light" är i mitt tycke en stor besvikelse och har egentligen inte gjort något störra avtryck hos mig, men det kommer bli vackert, förbannat vackert, det råder det ingen tvekan på. Hoppas han får tillfälle att spela några vackra covers också.

21.35 - Glasvegas
"I'll be the angel on your shoulder My name is Geraldine, I'm your social worker "

Därefter är det ett svårt val, antingen så får man röra sig mot Trädgår'n och lyssna påde indieikonerna Echo & the Bunnymen framföra sitt klassiska album "Ocean Rain", långsamt ta sig till Annedalskyrkan för en andaktstund med musikgeniet Andrew Bird eller till Pusterviksbaren för att avnjuta Vetiver fram mot natten. Mitt val faller nog till sist på Andrew Bird i den frågan

Lördagen
13.00 - Patrick Wolf
Se mitt längre inlägg om herr Wolf längre ned i bloggen. Även om inte nya skivan är lika stark som "Magic Position" är detta en av de konserterna jag ser mest fram emot på hela festivalen.
14.35 - Calexico
Om jag får välja så ska solen gassa, de mexikanska influenserna tillsammans med de underbara melodierna göra att jag känner vägdammet från öknen.

15.40 - Vampire Weekend
På gränsen till för smart musik för deras eget bästa, men vad gör det. Det är ju jäkligt bra.

16.45 - Dead Prez
Det finns 3 hip-hop grupper jag verkligen tycker om; NWA, Wu-Tang Clan och Dead Prez. Det ska bli ett sant nöje att se en av de mest politiska och argaste hip-hop artisterna. Skivan "Let's get free" känns fortfarande som en oslagbar skiva inom den här genren.

17.45 - NAS
Och om jag fick välja en hip-hop artist till att få se så skulle det faktiskt vara just NAS.

21.15 - My Bloody Valentine
Efter att ha önskat sol under Calexico, önskar jag mörka svarta moln under den här konserten då de vackra distade gitarrmattor skall avnjutas.

Sedan går färden utan tvekan till Woody West på Pustervik, för även om Peter Broderick och Final Fantasy spelar i Annedalskyrkan, så slår inte detta ett glatt, naivt och underbart popande Fox Machine, ett Woodpigeon som borde uppskattas av alla som gillar skägg och Fleet Foxes samt ett återförenat Loosegoats.
/C

No comments: