Sunday, September 13, 2009

Brooklyn Brooklyn take me in...



"load the car and write the note
grab your bag and grab your coat
tell the ones that need to know
we are headed north

one foot in and one foot back
but it don't pay, to live like that
so I cut the ties and i jumped the tracks
for never to return

brooklyn brooklyn take me in
are you aware the shape im in
my hands they shake my head it spins
brooklyn brooklyn take me in..."

I en önskan om att det var jag som yttrade de orden försöker jag finna likheterna mellan textens rader och min egen tillvaro. Nyss färdades även jag med bil i nordlig riktning. Men där tar likheterna slut. Min resa var planerad, ingen kontraslentriansk revolt, mina nära var välinformerade och inga större trådnystan lämnades olösta. Och just det, mitt mål var Umeå, inte Brooklyn.

Men det hindrar en inte från att drömma och det är precis det jag gör till Avett Brothers titelspår, I And Love And You, från senaste skivan. För i sann springsteenskt "packaväskornaochjagasolnedgången-nedförförstabästamotorväg"-anda sätter den tonen för deras elfte studioalbum. Skivan har releasedatum 29:e september och även om det är en bitvis renare, mognare och "för den stora allmänheten lättare att ta till sig" ljudbild så finns fortfarande grundstommen kvar, dvs i form av stämsången och bluegrass instrumentuppsättningen (banjo, gitarr, kontrabas, stråk, munspel). En stomme som ständigt för tankarna till den lantliga söderns umbäranden. Så om det låter som något för er kolla in den (eller någon av deras 10 tidigare plattor).

Avett Brothers på myspace
Smakprov: I And Love And You


Murder In The City från The Second Gleam

/Ph

No comments: