Thursday, December 11, 2008

Lite fina låtar

Sagt att jag ska lägga ut en massa låtar sista tiden, men sedan har det inte blivit av... hmm, ska skärpa mig.
Bloggen har varit lite seg nu sista tiden, även där ska det bli bättring...
I alla fall ska börja med Bon Ivers nya singel blood bank.Justin Vernon släppte 2007 mästerverket for Emma, forever ago. En av det årets klart bästa skivor (skivan fick distribution i Sverige först 2008 därför den är med på många årsbästa listor även i år). Under 2008 har han turnerat flitigt, Berns besöktes bl.a. och av vad jag fått höra var det årets spelning. Han släppte även en liveskiva, myspace transmission (bra, finns att ladda från sajten) och 20 januari är det dags att släppa nästa Ep, "Blood Bank". Så tänkte att jag lägger ut den här.
Bon Iver - "Blood Bank"

Nästa tips är Tom McKean and the Emperors, lyssna myspace. Bloggen You Crazy Dreamers spår att detta kommer bli nästa års stora hajp, kan inte mer än hålla med. Signa up på deras hemsida så kan du ladda ned nyaste låten gratis. Det gör du här.

Neil Halstead kanske är mest känd för att vara en medlem i Slowdive och Mojave 3 (utsökta band båda två). Han släppte 2002 "sleeping on roads" som soloskiva, en helt okej skiva som lite fallit i glömska. Men med denna skiva har han överträffat sig själv, vilket är det bästa släpp han har gjort i sin karriär. Skivan heter Oh! MIghty Engine och återfinns på min 10 i topp för 2008. Även han har släppt en Myspace transmission som ni bör lyssna på, det är om inte annat en bra nybörjarkurs i mr Halstead. Ladda ned här

Tänkte avsluta med Justin Jones, en av alla dessa alt.country/singersongwriters som sjunger om heartache, loneliness etc etc. som det verkar finnas hur många som helst av som oftast inte sticker ut. Men denna 29-åring är annorlunda. Lyssna bara på den här covern av Dylan så förstår ni vad jag menar.

Justin Jones "Boots of spanish leather"


Spotify har numera ockuperat stora delar av min tid, det är sjukt roligt och bra. Ska lägga upp en playlist i dagarna så kan ni lyssna.

Återkommer snarast med min topp 10 för 2008 också.

/C

No comments: