Monday, September 21, 2009

De 100-bästa låtarna enligt mig


Oj, fy vad svårt det här har varit. Som ni tidigare har läst på den här bloggen så gick tidningen Novell ut med en förfrågan till ett antal kända (och mindre kända) journalister, musiker etc. och bad dem sätta ihop en lista på de 100 bästa låtarna från det senaste decenniet. Sagt och gjort har det droppat in lista på lista från den ena till den andra.

Listfanatiker som jag är kan jag inte annat än sitta och njuta dagar som denna, men samtidigt känna en ganska stor prestationsångest, varför vet jag inte riktigt, men jag vill ju inte vara sämre. Så efter mycket knåpande har jag då satt ihop en lista med de för mig 100 bästa låtarna från 00-talet.



Det har inte varit lätt, för en låt som jag älskade 2001 har jag med all sannolikhet spelat sönder till små fragment i mitt minne att jag nästan avskyr den nu, men samtidigt vet jag att om jag får en längre paus så kommer jag åter älska den, det är lite så jag har tänkt med min lista.
Innan jag knåpade ihop listan satte jag även upp lite regler för vad som fick vara med på listan;




1. De skall vara där av egen kraft, inte för att de är underbara i ett sammanhang, vilket då exempelvis gör att många post-rock/avantgarde-musik försvinner. Samtidigt har jag även valt bort att ta med coverlåtar, för det är ju faktiskt inte av egen kraft.




2. De skall ha en personlig prägel, de ska betyda något för mig och inte vara bra objektivt sätt. Därför kan t.ex. en egentligen ganska objektivt dålig låt hamna på den här listan.




3. EN låt per artist, annars skulle listan krylla av samma artister om och om igen, och det skulle vara än mer omöjligt att få ihop bara 100 låtar.




4. Jag vet att jag kommer ha glömt så jäkla många bra låtar, och det är inte för att de inte platsar, det är bara för att jag har glömt dem.




Nog svammel, här kommer listan i en omöjlig rangordning;
SPOTIFY PLAYLIST (I TOTAL OORDNING och alla är inte med...)



1. Ryan Adams "My Sweet Carolina"


2. Iron & Wine "The Trapeze Swinger"


3. Flaming Lips "Yoshimi Battles the Pink Robots, pt 1"


4. Mountain Goats "No Children"


5. the Strokes "Someday"


6. Antony & the Johnsons "Hope There's Someone"


7. the Killers "Mr. Brightside"


8. the National "Slow Show"


9. Bright Eyes "Haligh, Haligh, I lie, Haligh"


10. Håkan Hellström "Känn Ingen Sorg För Mig Göteborg"


11. Postal Service "Such Great Heights"


12. Damien Rice "Cannonball"


13. Bon Iver "Skinny Love"


14. Justice vs Simian "We Are Your Friends"


15. Libertines "Can't Stand Me Now"


16. Outkast "Hey Ya!"


17. Wilco "Jesus Etc"


18. Calexico "Sunken Walz"


19. the Avalanches "Since I left You"


20. Robyn "Be Mine!"


21. the Elected "Greetings in Braille"


22. Voxtrot "Start Of Something"


23. Shout Out Louds "Very Loud"


24. Okkervil River "For Real"


25. Cat Power "Lived in Bars"


26. Moneybrother "The Pressure"


27. Familjen "Det Snurrar I Min Skalle"


28. Rocky Votolato "Suicide Machine"


29. Dashboard Confessional "Hands Down"


30. Daft Punk "One More Time"


31. Rocky Dennis "Black Cab"


32. Babyshambles "Fuck Forever"


33. Sufjan Stevens "Chicago"


34. Sade "By Your side"

35. Tallest Man On Earth "the Gardner"


36. M.I.A. "Paper Planes"


37. Interpol "Obstacle 1"


38. Glasvegas "Geraldine"


39. Beirut "Postcard From Italy"


40. Kings Of Convenience "Don't Know What I Cane Save You From"


41. Magic Numbers "Forever Lost"


42. Jack Peñate "Second, Minut or Hour"


43. Richard Hawley "Baby You're My Light"


44. Morrissey "First Of the Gang"


45. Broder Daniel "Shoreline"


46. Arcade Fire "Wake Up"


47. U.N.P.O.C "Here On My Own"


48. Phoenix "If I Ever Feel Better"


49. Hidden Cameras "Ban Marriage"


50. Ed Harcourt "Apple Of My Eye"


51. Comet Gain "Kids At The Club"


52. Coldplay "Yellow"


53. Band Of Horses "No One's Gonna Love"


54. Tindersticks "Can Our Love..."


55. The Tough Alliance "First Class Riot"


56. Marit Bergman "This Is The Year"


57. Avril Lavigne "Complicated"


58. Dead Prez "Hip-Hop"


59. Tiga "You Gonna Want Me"


60. Andrew Bird "Savoy"


61. Tunng "Jenny Again"


62. Junior Boys "So This Is Goodbye"


63. Seabear "Hands Remember"


64. the Bravery "Who Left Me Out"


65. Grandaddy "Goodbye"


66. the Essex Green "the Late Great Cassiopia"


67. Markus Krunegård "Det Är Ett Idogt Jobb Att Driva Ungdomen Ut Ur Sin Kropp"


68. Saturday Looks Good To Me "Alcohol"


69. Grand Archives "Sleepdriving"


70. Matthew Ryan "Return To Me"


71. Khonnor "Kill 2"


72. Patrick Wolf "Bluebells"


73. David Gray "This Years Love"


74. the Perishers "When I Fall"


75. Isolation Years "Say Oh Say"


76. Anna Järvinen "Kom Hem"


77. Passion Pit "Sleepyhead"


78. LoopTroop "Long Arm Of The Law"


79. Beck "Lost Cause"


80. Fleet Foxes "White Winter Hymnal"


81. Black Lips "Bad Kids"


82. Dizzie Rascal "Juz' a Rascal"


83. Maximilian Hecker "Sunburnt Days"


84. M.Craft "Love Knows How To Fight"


85. Midlake "Roscoe"


86. Elliott Smith "Twilight"


87. Ray LaMontagne "Hold You In My Arms"


88. Joel Alme "Always On My Mind"


89. Bloc Party "Banquet"


90. Black Kids "I'm Not Gonna Teach Your Boyfriend How To Dance With You"


91. Feist "the Park"


92. Magnus Carlsson "Det Värsta Av Allt"


93. William Elliott Whitmore "Gravel Road"


94. Malcolm Middleton "Devil And The Angel"


95. Bonnie 'Prince' Billy "Rich Wife Full Of Happiness"


96. Sleepy Jackson "Acid In My Heart"


97. the Pains Of Being Pure At Heart "This Love Is Fucking Right"


98. Vapnet "Kalla Mig"


99. Florence Valentin "Jag Glömde Bort Att Vara Rebell"


100. Ballboy "I Wonder If You're Drunk Enough To Sleep With Me Tonight"



Och nu när jag satt ihop den här listan slår det mig att jag glömt fantastiska låtar såsom 'Worst Taste In Music" med Radio Dept, 'Hunger' med Nicolai Dunger (topp 50!), 'Dreaming of You' med the Coral, 'Float On' Modest Mouse , 'All lovers hell' för att nämna några...

/Christoffer

1 comment:

Pricken said...

Riktigt bra lista!! Kom på några som jag borde ha haft på min lista också, alltid glömmer man något!